דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לשרוד בגו'נגל העסקי - טיפים לניהול תזרים מזומנים 

מאת    [ 02/12/2008 ]

מילים במאמר: 462   [ נצפה 2244 פעמים ]

 

סיכוייה של חברה חדשה לשרוד בשוק, בישראל 2007, הינם לא גבוהים בלשון המעטה. אולם למרות התחרות הקשה בכל השווקים וההתמודדות עם חברות גדולות ועתירות משאבים כמו גם עם חברות קטנות מתחרות, למעלה מ 70 אחוז מהעסקים נופלים או נסגרים בשל התנהלות פיננסית לוקה, בעיקר בתחום ניהול תזרים המזומנים.

ניהול תזרים מזומנים הנו כלי קריטי לניהול עסק. תזרים המזומנים בודק את זרימת הכסף פנימה (תקבולים) והחוצה (תשלומים) בעסק וכמו כן נועד לחזות פערי זמנים בזרימה. משמע, עודפים או חוסרים בחשבון. גם משפחה צריכה להתנהל כעסק ולנהל תזרים מזומנים, על כן טיפים אלו יתרמו גם לניהול נכון יותר של התקציב המשפחתי.
להלן מספר טיפים לניהול תזרים מזומנים נכון:
1.  תחזית תזרים מזומנים צריכה להתבצע בכלי ממוחשב נוח לתפעול ולא על פיסת נייר (אקסל או תוכנה ייעודית כלשהי אשר כמוה מצויות רבות בשוק).

2. תחזית תזרים המזומנים צריכה להיות מנוהלת ברמה יומית ולהתעדכן בשוטף בשינויים שחלו מיד כשנודע עליהם.

3. ניהול תזרים המזומנים צריך להיות מנוהל מתוך הסתכלות על העתיד (מה שקרה כבר לא מעניין). משמע, לדעת מה תהיה היתרה בחשבון כל יום לשלושת החודשים הקרובים לפחות.

4. בתזרים המזומנים יש לכלול את כל המרכיבים הידועים היום (כמו שיקים דחויים שניתנו או התקבלו, ניכיונות, שיקים שעדיין לא התקבלו, הוראות קבע, העברות בנקאיות צפויות) אולם זה איננו מספק. ניהול תזרים מזומנים אידיאלי, יכלול גם מרכיבים חזויים שאנו לא בטוחים ב-100% כי אכן הסכום החזוי או העיתוי אכן מדויקים. דוגמא לנושאים אשר צריכים להיכנס לתזרים המזומנים הינם הזמנות קיימות או עתידיות שאנו חוזים שנחייב עבורן במהלך התקופה, פרויקטים בביצוע, תשלומים צפויים כדוגמת  מסים, הוצאות טלפוניה, שכר ועוד).

5. תחזית תזרים המזומנים צריכה להיות ריאלית. אסור לה להיות אופטימית או פסימית. עליה לקרוא נכון במידת האפשר את העתיד.

6. יש לבחון מהן הנקודות במהלך התקופה בהן העסק עלול לחרוג או יחרוג ממסגרת האשראי בכל אחד מחשבונות הבנק בנפרד (אם יש יותר מאחד).

7. אם אכן ישנו סיכון לחריגה עתידית מהמסגרת, יש לנהל את הסיכון. משמע, לעכב תשלומים, להקדים תקבולים, להגדיל מסגרת או לקחת הלוואה.

8. תחזית תזרים המזומנים תהיה לרוב נגזרת של תקציב מתוכנן לחברה.

9. על מנת לוודא כי תכנון תזרים המזומנים נכון, יש לבצע מעת לעת בדיקה של מה שתכננו מול מה שקרה בפועל (האם היתרה בבנק בתאריך מסוים הנה כמו היתרה שתכננו שתהיה?). טיפ זה הנו חשוב ליישום על מנת לשפר את יכולת החיזוי שלנו.

10. רצוי מאד לנהל את תזרים המזומנים בשקיפות מול הבנק. אם אנחנו יודעים שעוד חודש או חודשיים תיווצר חריגה ממסגרת האשראי בחשבון,  רצוי לעדכן את הבנק היום, על מנת למצוא ביחד עם הבנקאי את הפתרונות הרצויים. בנקאים לא אוהבים להיות מופתעים!

לסיכום נציין, כי ניתן להקים עסק חדש ולהצליח, אולם יש להבין את הקשיים הכרוכים בכך, ללמוד ככל האפשר כלים ניהוליים ולא לפחד להיעזר בגופים מקצועיים בנושאים בהם אינכם חשים, כי הנכם בעלי ידע מספק.

בהצלחה!

הכותבים הינם אבי קרעין וזאב הרשקוביץ – מנכ"לים משותפים בניהול נטו. ניהול נטו עוסקת במיקור חוץ - אאוטסורסינג של מנהלי כספים וחשבים, מנטורינג (אימון) עסקי, ייעוץ עסקי, ייעוץ כלכלי, בניית תוכנית עסקית ובליווי עסקים בקבלת הלוואות מהקרן בערבות המדינה (קרן תבור קרן BDI). לאתר החברה: www.nihulneto.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב